طراحی رابط کاربری و ارزیابی تجربه کاربری UI / UX - يكشنبه سه شنبه 20-16

کامپیوتر | طراحی وب، سئو و دیجیتال مارکتینگ | طراحی رابط کاربری و ارزیابی تجربه کاربری
فرصت ثبت نام کلاس زمان باقیمانده
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
تاریخ پایان ثبت نام 1404/01/31 - 23:00
تاریخ شروع کلاس 1404/01/31
تاریخ پایان کلاس 1404/03/04
ظرفیت 9 نفر باقی مانده
مدت دوره
45 ساعت
تعداد جلسات
11 جلسه
روزهای برگزاری
یکشنبه - سه شنبه
زمان برگزاری
16:00 الی 20:00
معرفی دوره

  

  1. اهداف برگزاري دوره/ كارگاه:

برخی اهداف برگزاری دوره به شرح زیر است:

  • آشنایی دانشجویان با مفاهیم و اصول پایه UI و UX
  • یادگیری انجام تحقیقات کاربری و ایجاد پرسونای کاربر
  • توانایی برنامه­ریزی و ایجاد معماری اطلاعات
  • تسلط بر طراحی وایرفریم و ساخت پروتوتایپ
  • کسب مهارت­های لازم طراحی بصری به منظور ایجاد یک رابط کاربری جذاب و کاربردی
  • یادگیری اصول طراحی واکنش­گرا و دسترس­پذیر
  • یادگیری تکنیک­های آزمون کاربردپذیری و تحلیل داده­های کاربری
  • کسب مهارت­های همکاری تیمی در طرحی UI/UX
  • ایجاد یک پورتفولیوی حرفه­ای برای ورود به بازار کار
  1. سابقه برگزاري دوره در داخل يا خارج از كشور:

در دهه 2000 میلادی، با گسترش اینترنت و ورود شرکت­های بزرگ دیجیتال، مانند گوگل و اپل، توجه به تجربه کاربری افزایش یافت و این مجموعه­ها نیاز به متخصصان UI/UX پیدا کردند؛ در نتیجه دانشگاه­ها و مراکز معتبر جهانی مانند MIT، دانشگاه استنفورد و دانشگاه کالیفرنیا به آموزش اصول UI/UX و رشته­های مرتبط با آن پرداختند.

دوره­های UI/UX در ایران، از اوایل دهه 1390 به طور جدی شروع به رشد کردند؛ با افزایش تقاضا برای طراحی رابط کاربری و ارزیابی تجربه کاربری، موسسات و آکادمی­های مختلف این دوره­ها را به دوره­های آموزشی خود اضافه کردند. پیش از این، طراحی و توسعه بیشتر بر جنبه­های فنی (کدنویسی و توسعه نرم­افزار) متمرکز بود و توجه بسیار کمی به طراحی تجربه کاربری می­شد.

 

  1. توانايي‌هاي مورد انتظار فراگيران در پايان دوره/ كارگاه:

پس از گذراندن دوره UI/UX از دانش­پذیران انتظار می­رود توانایی درک عمیقی از مفاهیم UI/UX به دست آورند و بتوانند تفاوت­ها و نقش هرکدام را در بهبود تجربه کاربری توضیح دهند. دانش­پذیر با مهارت کسب شده در زمینه تحقیقات کاربری و ایجاد پرسونا، نیازها و انگیزیه­های کاربران را شناسایی کرده و از آن برای طراحی­های کارآمد استفاده می­کند. همچنین با تسلط بر معماری اطلاعات، ساختار محتوای دیجیتال را به گونه­ای طراحی می­کند که کاربران به راحتی بتوانند به بخش­های مختلف یک محصول نرم­افزاری دسترسی پیدا کنند. این دوره، مهارت طراحی وایرفریم و پروتوتایپ­سازی را نیز به دانش­پذیر می­آموزد تا بتواند طرح­های تعاملی ایجاد کرده و از کاربران بازخورد بگیرد. ضمن آشنایی با اصول طراحی بصری مانند تئوری رنگ­ها و تایپوگرافی، دانش­پذیر در انتهای دوره می­تواند رابط­های کاربری جذاب و هماهنگی را طراحی کند.

 

  1. زمينه‌هاي اشتغال زايي دوره/ كارگاه:

پس از پایان دوره میتوان به عنوان طراح رابط کاربری در شرکت­های مختلف نرم­افزاری مشغول به کار شد

بیشتر
سرفصل ها

مقدمه

وتوتایپ­سازی و طراحی تعاملات
اصول طراحی رابط کاربری

طراحی واکنش­گرا

تحقیقات و ساخت پرسونای کاربر

فرآیند تفکر، طراحی و ایده­پردازی

مبانی طراحی وایرفریم

ساخت پورتفولیو

معماری اطلاعات

دسترسی­پذیری

مدیریت پروژه و همکاری تیمی

کاربردپذیری

 

  • تعریف UI و UX
  • اهمیت و نقش UI و UX در محصولات دیجیتال
  • تاریخچه و تحولات UI و UX

معرفی ابزارهای طراحی UI (Figma ، Adobe XD و ....)

 ساخت Prototype و طراحی تعاملات 

  • اصول ساخت Prototype و انواع Prototype (کاغذی، دیجیتال)
  • تکنیک­های طراحی تعاملات
  • اصول حرکت و Transition در طراحی
  • ایجاد Prototype Application موبایل در Figma

ابزارهای ساخت Prototype تعاملی

اصول طراحی رابط کاربری

  • تئوری رنگ­ها
  • Plugins & Community
  • اصول Contrast، توازن و هماهنگی در طراحی
  • استفاده از Icon ها، تصاویر و انیمیشن­ها
  • طراحی بصری با توجه به حواس و ادراک کاربر
  • اصول فاصله­گذاری و سایه­ها در طراحی رابط کاربری
  • اصول Typography در طراحی رابط کاربری
  • چیدمان عناصر با استفاده از Autolayout در Figma
  • ساخت Component و Variant در Figma
  • ساخت Interactive Component در Figma

درک مفاهیم Userflow ، Taskflow و پیاده سازی آن در Figma

طراحی Responsive

  • اصول طراحی Responsive و انطباقی
  • تعریف نقاط شکست (Breakpoints) و تکنیک­های طراحی
  • آشنایی با الگوهای موبایل­محور
  • ایجاد طرح­هایی که در تمامی دستگاه­ها به درستی نمایش داده شوند

آزمایش طرح­ها در دستگاه­های مختلف

: سایر نکات UI و UX

 

  • نویسندگی تجربه کاربری و اهمیت آن در تجربه کاربری
  • قواعد گشتالت و کاربرد آن در طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری

معرفی وبسایت­های مرتبط در زمینه UI / UX (وبسایت برای رنگ، تصویر، آیکون، وکتور، فونت و .....)

تحقیقات و ساخت Persona برای کاربر

  • اهمیت تحقیقات کاربر و تاثیر آن بر طراحی
  • انواع تحقیقات کاربری (کیفی و کمی)
  • تکنیک­های جمع­آوری داده (مصاحبه، نظرسنجی، مشاهده)
  • تحلیل نیازها، اهداف و انگیزه­های کاربران
  • ایجاد Persona کاربری و نقشه­های همدلی (Empathy Map)

تحلیل رقابتی و بررسی رقبا

سرفصل: فرآیند تفکر، طراحی و ایده­پردازی

 

  • معرفی مراحل تفکر طراحی: همدلی، تعریف، ایده­پردازی، نمونه­سازی و آزمون
  • روش­های مختلف ایده­پردازی (طوفان فکری، نقشه­ی ذهنی)
  • طراحی داستان کاربر

شناخت مشکلات کاربران و پیدا کردن راه­حل­های خلاقانه

مبانی طراحی Wireframe

  • تعریف Sketch و اهیمت آن در طراحی
  • تعریف Wireframe و اهمیت آن در طراحی
  • تفاوت بین Wireframe های کم­وضوح و پروضوح
  • استفاده از ابزارهای طراحی Wireframe مانند Figma
  • طراحی و ترسیم اولیه طرح­های رابط کاربری

شناخت و استفاده از الگوهای استاندارد طراحی

سرفصل: ساخت Portfolio

ایجاد یک Portfolio حرفه­ای در Figma

  • مفهوم معماری اطلاعات و تاثیر آن بر تجربه کاربر
  • اصول طراحی ساختار سایت و نرم­افزار
  • روش­های مرتب­سازی محتوا و دسته­بندی اطلاعات
  • نقشه سایت و تحلیل­های پیمایش کاربران

کارت سورتینگ و ایجاد ساختارهای منطقی برای کاربر

دسترسی­ پذیری

 

  • آشنایی با استانداردهای WCAG و دسترس­پذیری
  • طراحی برای گروه­های مختلف از جمله نابینایان، ناشنوایان و ....
  • ایجاد تضاد رنگ مناسب و اهمیت آن در طراحی

بررسی و ارزیابی دسترس­پذیری با ابزارهای مخصوص

  • اصول مدیریت پروژه در طراح UI/UX
  • روش­های کار تیمی و ارتباط با ذینفعان پروژه
  • نحوه ارائه پروژه­ها و دفاع از ایده­های طراحی
  • معرفی Design Handoff در Figma

طراحی Post و Story اینستاگرام در Figma

مدیریت پروژه و همکاری تیمی

  • اصول مدیریت پروژه در طراح UI/UX
  • روش­های کار تیمی و ارتباط با ذینفعان پروژه
  • نحوه ارائه پروژه­ها و دفاع از ایده­های طراحی
  • معرفی Design Handoff در Figma

طراحی Post و Story اینستاگرام در Figma

 کاربرد پذیری

  • معرفی برخی از روش­های آزمون کاربردپذیری (A/B Testing و ....)
  • جمع­آوری و تفسیر داده­ها برای بهبود طراحی
  • استفاده از نقشه­های حرارتی و تحلیل­های پیمایش کاربران

ابزارهای کاربردپذیری و تحلیل کاربران (Hotjar و ....)

 

بیشتر
فرصت ثبت نام کلاس زمان باقیمانده
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
زمان پایان ثبت نام 23:00 - 1404/01/31
تاریخ شروع کلاس 1404/01/31
تاریخ پایان کلاس 1404/03/04
ظرفیت 9 نفر باقی مانده
5,120,000
افزودن به سبد خرید
افزودن به سبد خرید
5,120,000

بارگزاری کلاس های پیشنهادی برای شما ...
کلیه حقوق متعلق به جهاد دانشگاهی است. نقل مطالب با ذکر منبع مجاز است. قدرت گرفته از نما (نرم افزار مدیریت آموزش)